Przedmiotowe zasady oceniania z Informatyki klasy I-III
Podstawa programowa przedmiotu informatyka
I etap edukacyjny: klasy I–III – edukacja wczesnoszkolna
a) Klasa I
PRACOWNIA KOMPUTEROWA I KOMPUTER:
Uczeń:
- zna zasady bezpiecznego zachowania w pracowni komputerowej;
- zna zasady pracy na komputerze;
- potrafi wymienić i wskazać elementy podstawowego zestawu komputerowego;
- umie uruchomić i zamknąć komputer;
- potrafi posługiwać się myszką komputerową i umie uruchomić program;
- zna pojęcia: pulpit komputera, ikona.
EDYTOR GRAFIKI - PAINT:
Uczeń:
- zna i potrafi zastosować narzędzia: Wypełnij kolorem, Ołówek, Gumka, Pędzel, Lupa, Tekst,
Prostokąt, Trójkąt, Owal, Linia;
- umie zaznaczyć cały obraz lub jego fragmentów (Zaznaczanie prostokątne, Zaznaczanie
dowolnego kształtu);
- potrafi przesuwać zaznaczone fragmenty;
- umie cofnąć wykonywane czynności (Cofnij);
- zmienia szerokości linii i koloru (Rozmiar, paleta barw).
EDYTOR TEKSTU - WORD:
Uczeń:
- zna pojęcie: kursor;
- potrafi posługiwać się klawiaturą (Spacja, Delete, Backspace, Caps Lock, Shift, Enter, Alt prawy, Alt prawy +Shift, klawisze ruchu);
- umie sformatować tekst (Kolor czcionki, Pogrubienie, Kursywa, Podkreślenie).
PROGRAMOWANIE:
Uczeń:
- zna i stosuje polecenia i symbole: w prawo, w lewo, w górę, w dół, weź, powtórz.
- potrafi łączyć bloki;
- steruje obiektem na ekranie.
b) Klasa II
W klasie drugiej uczniowie doskonalą umiejętności nabyte w klasie 1 oraz poszerzają swoją wiedzę
i zakres kompetencji poprzez rozszerzenie już znanych zagadnień oraz poznawanie nowych treści.
PRACOWNIA KOMPUTEROWA I KOMPUTER:
Uczeń:
- potrafi uruchomić programy z menu Start;
- korzysta w oknie programu z przycisków: Minimalizuj, Maksymalizuj, Zamknij;
- umie tworzyć i nazywać nowe foldery;
- potrafi uruchomić i wykorzystać do obliczeń kalkulator komputerowy;
- uruchamia prezentacje multimedialne (klawisz Esc, narzędzia Pokaz slajdów, Rozpocznij od początku, Powiększ).
EDYTOR GRAFIKI - PAINT:
Uczeń:
- zapisuje dokumenty w komputerze we wskazanym miejscu korzystają z poleceń Zapisz
jako… i Zapisz;
- zna i potrafi zastosować narzędzia: Zaznaczanie przezroczyste, Zaznacz wszystko, Usuń,
Kopiuj, Wklej, Kontur, Wypełnienie kształtu, Shift + prostokąt, elipsa, linia, Zaznacz +
Delete, Zmiana obszaru rysunku, Selektor kolorów, Edytuj kolor, Zmniejszanie,
powiększanie obiektów
EDYTOR TEKSTU - WORD:
Uczeń:
- zna i potrafi zastosować narzędzia tworząc dokumenty tekstowe: znaki interpunkcyjne, Kolor
strony, Rozmiar czcionki, Krój czcionki, Kopiuj, Wklej, Usuwanie tekstu, Punktory,
Numerowanie, Wyrównywanie;
PROGRAMOWANIE:
Uczeń:
- zna i stosuje polecenia i symbole: skok, powtórz; potrafi łączyć bloki, steruje obiektem na ekranie.
INTERNET:
Uczeń:
- zna zasady bezpiecznego korzystania z internetu;
- rozpoznaje najpopularniejsze przeglądarki;
- wie, jak jest zbudowany adres stron www;
- potrafi poszukać informacje w internecie korzystając z wyszukiwarki;
- otwiera strony internetowe o podanym adresie;
- zna adresy stron internetowych przeznaczonych dla dzieci.
c) Klasa III
W klasie trzeciej uczniowie doskonalą umiejętności nabyte w klasie 1 i 2 oraz poszerzają swoją
wiedzę i zakres kompetencji poprzez rozszerzenie już znanych zagadnień oraz poznawanie nowych
treści.
PRACOWNIA KOMPUTEROWA I KOMPUTER:
Uczeń:
- zna zagrożenia zdrowotne i społeczne wynikające z korzystania z komputera;
- potrafi uruchomić program Windows Media Player (zna funkcje przycisków sterowania
odtwarzaniem).
EDYTOR GRAFIKI - PAINT:
Uczeń:
- powiększa i pomniejsza obraz korzystając z karty Widok;
- zna i potrafi zastosować narzędzia: Krzywa (zmienia kolor i grubość);
- potrafi uruchomić aplikację Paint 3D;
- posługuje się narzędziami: Kształty 2D i 3D, Nalepki (powiększa i zmniejsza, obraca)
- przerzuca obiekty w pionie i w poziomie;
- obraca obiekty w prawo i w lewo;
EDYTOR TEKSTU - WORD:
Uczeń:
- potrafi wstawić i sformatować: symbole, dekoracyjny tekst WordArt, obrazki z galerii Obiekt
online,
- umie wstawić obramowanie strony,
- potrafi zastosować poziomy i pionowy układ strony oraz zmienić wielkość kartki;
- pracuje w dwóch programach;
- umie łączyć obraz z tekstem;
- potrafi sprawdzić pisownię wyrazów w słowniku edytora tekstu
PROGRAM DO TWORZENIA PREZENTACJI - POWERPOINT:
Uczeń:
- wstawia slajdy i pole tekstowe;
- umie skorzystać z motywów na karcie Projektowanie;
- wstawia do slajdu obraz zapisany w komputerze lub Obraz online (powiększa, pomniejsza
i obraca);
PROGRAMOWANIE:
Uczeń:
- zna i stosuje polecenie: pokoloruj;
- potrafi zastosować instrukcję warunkową;
- poznaje środowisko Scratch (uruchamia program, korzysta z grupy bloków: Ruch, Wygląd,
Dźwięk, Zdarzenia, zapisuje skrypt, odtwarza animację)
INTERNET:
Uczeń:
- wie czym jest cyberprzemoc i hejt;
- zna zasady netykiety;
- zna terminy: prawo autorskie, piractwo;
- potrafi poszukać informacje w internecie korzystając z wyszukiwarki;
Ocena opisowa
KLASA I
- Uczeń korzysta z urządzeń (myszki, klawiatury) na poziomie: bardzo dobrym, dobrym, słabym. Z pomocą nauczyciela uczeń korzysta z urządzeń (myszki, klawiatury).
- Wykorzystuje edytor graficzny Paint do wykonania rysunków na poziomie: bardzo dobrym, dobrym, słabym. Z pomocą nauczyciela wykonuje kompozycje w edytorze graficznym Paint.
- Korzysta z edytora tekstowego Word do napisania wyrazów, zdań na poziomie: bardzo dobrym, dobrym, słabym. Z pomocą nauczyciela pisze wyrazy i zdania w edytorze tekstowym Word.
KLASA II
- Uczeń korzysta z urządzeń komputerowych na poziomie: bardzo dobrym, dobrym, słabym. Z pomocą nauczyciela uczeń korzysta z urządzeń komputerowych.
- Wykorzystuje edytor graficzny Paint do wykonania rysunków na poziomie: bardzo dobrym, dobrym, słabym. Z pomocą nauczyciela wykonuje kompozycje w edytorze graficznym Paint.
- Korzysta z edytora tekstowego Word do przepisywania tekstu z zastosowaniem wymaganej formy na poziomie: bardzo dobrym, dobrym, słabym. Z pomocą nauczyciela korzysta z edytora tekstowego Word. Ma trudności z przepisaniem tekstu z zastosowaniem wymaganej formy.
KLASA III
- Uczeń korzysta z urządzeń komputerowych na poziomie: bardzo dobrym, dobrym, słabym. Z pomocą nauczyciela korzysta z urządzeń komputerowych.
- Wykorzystuje edytor graficzny Paint do wykonania rysunków na poziomie: bardzo dobrym, dobrym, słabym. Z pomocą nauczyciela wykonuje kompozycje w edytorze graficznym Paint.
- Korzysta z edytora tekstowego Word do przepisywania tekstu z zastosowaniem wymaganej formy na poziomie: bardzo dobrym, dobrym, słabym. Z pomocą nauczyciela korzysta z edytora tekstowego Word. Ma trudności z przepisaniem tekstu z zastosowaniem wymaganej formy
Propozycja oceny końcoworocznej (zapis na świadectwie)
(6) –Wspaniale opanował(a) zakres wiadomości i umiejętności z zajęć komputerowych.
(5) – Bardzo dobrze opanował(a) zakres wiadomości i umiejętności z zajęć komputerowych.
(4) – Dobrze opanował(a) zakres wiadomości i umiejętności z zajęć komputerowych.
(3) – Przeciętnie opanował(a) zakres wiadomości i umiejętności z zajęć komputerowych.
(2) – Słabo panował(a) zakres wiadomości i umiejętności z zajęć komputerowych.